JURA 13426 zwart, rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA 13426 zwart, rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

KeesvanK 23-08-2012
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

De Jura Ena 5 ruim 3 jaar naar tevredenheid in bezit. Handig in gebruik en mooie vormgeving. Een minpunt is de duurzaamheid. Onlangs ging de motor stuk, terwijl je dat niet zou verwachten bij een apparaat van Jura met zo'n aanschafprijs. De reparatiekosten bij Jura in Zoetermeer waren Euro 264,-.

A.Haasnoot 06-06-2011
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

De eerste machine kocht ik via Internet. ! maand na de garantie app. kapot. Ingeleverd, bedrijf gestopt. Kreeg een brief van een Duits bedrijf die de reparatie had overgenomen. Aanbieding om met forse bijbetaling een ander ( 2e hands ) app. te kopen. Wat moet je?? Dus maar gedaan. Na 3 mnd. App., kapot. Jura Ned. weigert app. te repareren, ook niet tegen betaling. Niet bij ons gekocht. de arrogantie !!! Dus app. ingeleverd in Duitsland, en in blijde (?!) verwachting. Conclusie: Nooit geen Jura meer.

Bart911 04-09-2010
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

In eerste instantie de Ena 7 bijna aangeschaft bij de koffiediscounter. Zij kunnen echter niet de 25 maanden fabrieksgarantie verlenen aangezien zij geen officieel aangesteld Jura verkooppunt zijn. Dit werd overigens niet gemeld tijdens de verkoopgesprek.
Daarna mij kundig en enthousiast laten adviseren door de Coffee Factory in Vlaardingen en uiteindelijk de Ena 5 gekocht tegen een goede prijs met 6 soorten koffiebonen om te proberen.

lagebeer 10-08-2010
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Deze machine nu bijna een halfjaar in gebruik. Kan alleen maar zeer tevreden zijn over de smaak van de koffie, de eenvoud van de bediening en z'n prachtige uitstraling.
1 puntje van kritiek, de toch wel prijzige reinigings-en ontkalkingstabletten.
Smaak is heel goed naar de persoonlijke voorkeur in te stellen. Ook prima cappuccino.
Aanrader.
Duurzaamheid nu nog niets van te zeggen maar ik reken op Zwitserse precisie en kwaliteit.

paulmassaut 01-02-2010
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Sinds ruim een maand de ENA5 in bezit nadat ik helemaal klaar was met de Senseo koffie. We zijn echt super tevreden met dit apparaat en de heerlijke koffie. Bedienen is kinderlijk eenvoudig en schoonmaken is weinig werk. Het onderhoud gaat ook zo goed als vanzelf. Je moet maar denken, een Ferrari heeft meer zorg nodig dan een Golf. Ik kan het iedereen aanraden. Meerwaarde van de duurdere Jura uitvoeringen lijkt me beperkt aangezien maler e.d. hetzelfde zijn. Over de duurzaamheid kan ik niet zoveel zeggen maar aangezien je eens in de 2-3 jaar de machine bij Jura kan laten reviceren zal dat ook prima in orde zijn. Nogmaals, aanrader !

Jea40 30-01-2010
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Geweldige machine! Zeer gebruiksvriendelijk en heerlijke koffie & cappuccino.
Op de site van Jura zijn filmpjes te vinden waar het hele apparaat wordt uitgelegd.
Erg handig!

rayseij 28-12-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

ja, ja perfecte machine. Heerlijke koffie en espresso. Opschuimen van de melk gaat prima. Niks mis mee. Temp. ingesteld op hoog! dan is de koffie prima van temperatuur. Bij espresso de kopjes even voorverwarmen door warm water uit de ena in het kopje te laten lopen. Enig minpuntje is dat de schuimlaag niet echt te beinvloeden is met de optie van fijne maling grove maling. Ik heb het idee dat er niet zo heel veel verschil in zit. Heeft iemand dezelfde ervaringen? Nu 2 weken in gebruik. Met illy koffie

JuraKees 26-11-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Heb nu dit geweldige apparaat sinds een jaar, we zijn er zeer te spreken over.
het enigste minpuntje is dat je hem niet op een waterleiding kan aansluiten zodat je niet constant water hoeft bij te vullen.
na enig zoeken de perfecte (persoonlijke) koffiebonen gevonden. we mengen de reguliere bonen met Kaldi bonen met karamelsmaak.
verder is het bedieningsgemak vooruitstrevend. het is gewoon te simpel voor woorden.
en de filters zijn wel wat duur, maar die kunnen domweg hergebruikt worden. gewoon filterprogramma laten draaien en oude fiter weer plaatsen(ik merk geen verschil en zie het ook niet in het waterreservoir, qua kalkaanzetting) doe dit 1x per filter, is toch gauw weer een €10,00 per 2 maand.

Dirk-Jan 09-06-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

De Ena 5 heb ik nu 3 maand, endus vond ik het wel tijd om eens een revieuw te schrijven.
Over de duurzaamheid van de ena5 kan ik dus nog niet veel zeggen, maar het lijkt een erg solide machine.

De koffie is geweldig!!! Dit had ik echt veel eerder moeten aanschaffen.
De ena5 is erg makkelijk in gebruik, klein van formaat en erg fraai qua design.
De gebruiksvriendelijkheid staat op zeer hoog niveau. Dmv de rotary knop is alles makkelijk en overzichtelijk te bedienen, de ena geeft verder zelf keurig aan wat ze nodig heeft.

Als ik cijfers zou moeten geven zou dit uitkomen op:

Koffie: 10
Expresso: 10
Cappucino: 8
Heet water voor thee: 10
Onderhoud: 9 (wel vaak wat te doen, maar erg makkelijk)

Overall: 9,5!!!

barista 29-01-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

De reviews over de ENA 5 zijn bijna zonder uitzondering zeer lovend. En ik ben blij dat ik kan zeggen: terecht. Ik heb me uitgebreid georiënteerd voordat ik de beslissing nam. En na bijna drie maanden koffie uit de ENA mag ik zeggen, dat ik de juiste heb genomen.

Ik heb de maalgraad op de middelste stand, de koffiesterkte op normaal en de hoeveelheid water op 120 ml. als basisinstelling en de V&D espresso boon als 'basis-boon'. Daarmee haal ik er een uitstekende kop koffie uit, waar menig horeca-uitbater hier in Rotterdam niet aan tipt. Vanaf de basisinstelling kun je gemakkelijk allerlei variaties maken. Een espresso maak ik door vooraf even aan de ring te draaien tot stand 'sterk'. Dan tijdens het lopen van de koffie nog een keer de ring draaien tot 60 ml. Voor een ristretto stel ik nog even de maalgraad in op fijn en vervolgens tijdens het lopen de hoeveelheid op 30ml. Het zijn eenvoudige handelingen en je staat toch bij het apparaat, dus het is geen moeite.

Met de 'Easy Auto Cappuccinatore' is melk opschuimen een fluitje van een cent. (Goed koude, halfvolle melk, rechtstreeks uit het pak werkt geweldig.) De schuim is stevig en kan een schepje suiker eventjes dragen voordat het erdoor zakt. Omdat je daarna de koffie er overheen zet, wordt een deel van het schuim weer melk en zo heb je een prima 'cappuccino' naar thuis-maatstaven. Maar een echte cappuccino maken kun je er niet mee, want daarin hoort ook nog hete melk. En dat kan je met de 'Easy AC' niet maken. Wel opschuimen, niet opstomen. Wat mij betreft het enige echte minpunt van de machine. Je zou eigenlijk verwachten dat je de gangbare koffievariaties allemaal kunt maken. En dat is dus niet zo. Een cappuccino is 60ml hete melk, 60ml espresso en 60 ml melkschuim. Nu maak ik hem met heel veel melkschuim en een 'milde koffie' eroverheen. Als je liefhebber van echte lattes en cappuccino's bent, moet je dus wel de Profie Auto Cap. bijkopen. Die kost 50 - 60 euro. Een minpuntje, maar aan de andere kant: als je dat ding erbij hebt ben je helemaal compleet en kun je echt alle variaties prima maken. Doorspoelen van de cappuccinatore is simpel en doeltreffend. Ik heb geen last van aangekoekte melk. (Ik spoel hem natuurlijk wel na elke laatste cappuccino meteen door. Slangetje in een kannetje water en het is voor elkaar.)

Schoonmaken is erg makkelijk en het apparaat voelt degelijk aan. Ik heb een claris-waterfilter in het waterreservoir, zodat ik niet hoef te ontkalken. Die kosten 9,95 per stuk en gaan twee maanden of 50 liter mee. Het is goedkoper om zelf te ontkalken, maar daar heb ik natuurlijk geen zin in. (Niet voor niets een volautomaat gekocht toch?) Bovendien zet ik nu koffie met gefilterd water, en dat komt de smaak natuurlijk ook ten goede. Ik kan dat ordinaire kraanwater natuurlijk ook niet met goed fatsoen gewoon ongefilterd door die prachtige zwitserse techniek jagen.

De dealer zei dat het verstandig is om na een jaar of twee een onderhoudsbeurt te doen. Die kost 150,-. Klinkt reëel. Onderhoudsvrij bestaat volgens mij niet. Niet met zoveel draaiende onderdelen, warmte, water en koffierestanten in één apparaat.

Conclusie; ik ben zeer tevreden over de ENA 5. Voor dit budget is dit een uitstekende keuze. De koffie is top. Het kleine waterreservoir vind ik eerder een voor- dan een nadeel. (Ik snap niet dat er mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan een machine en dan niet de moeite nemen met vers water te zetten. Bak eruit, kraan open, bak erin, klaar.) De 'kleine' bonenhouder bied me juist de mogelijkheid om meer te variëren met de bonen. En dat doe ik best regelmatig.

mardri 26-01-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Wij hebben de Jura Ena 5 sinds bijna twee maanden en zijn er ontzettend enthousiast over. Gemakkelijk te bedienen en schoon te maken. De lekbakjes gaan gewoon in de vaatwasser.
Cappucino drink ikzelf heel soms, we maken het wel voor de visite. De langhoudbare volle melk is wel het lekkerste, maar het probleem is, dat als het pak eenmaal open is, het na een paar dagen uiteraard toch bederft. En een heel pak kopen voor 1 a 2 kopjes voor de visite...
Wij hebben het apparaat trouwens gewoon in een koffiewinkel gekocht na eerst naar een dozenschuiver in Naarden te zijn geweest. Daar krijg je geen enkele info, het apparaat zelf werd uit het magazijn gehaald en op de grond neergezet, dus op je buik liggend kon je het apparaat bekijken. Aol met al gaf dat alles geen goed gevoel en we zijn dus maar naar een gewone winkel gegaan. Het apparaat werd keurig thuis geinstalleerd, we kregen een uitgebreide demonstratie en 2 pakken heerlijke koffiebonen plus 3 tegoedbonnen om in de winkel zelf nog koffie uit te komen zoeken. Als het apparaat onderhoud nodig heeft, wordt het thuis opgehaald en een ander apparaat neergezet zodat je nooit zonder de heerlijkste koffie hoeft te zitten! Prima servive dus.

henrijet 20-01-2009
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Wij hebben deze Jura ook een aantal maanden in ons bezit en deze bevalt ons heel goed. De koffie smaakt erg lekker! Je wordt wel verwend zo ;-)

Het reinigen vind ik persoonlijk wel meevallen, zorgen dat je de bakjes leeg houdt en het apparaat geeft zelf aan wanneer er met een tablet gereinigd moet worden.

Heb nog wel een vraag over de mogelijkheid om 2 kopjes te zetten: als je 2 kopjes tegelijkertijd zet vind ik de smaak een stuk minder, zelfs waterig. Herkennen jullie dit ook? Nu ben ik zelf wel fan van een stevige bak koffie, maar dit durf ik mijn gasten niet voor te zetten! Wat ik ook aan de instellingen wijzig, dit krijg ik nog niet goed. Gebruik dus zelf deze 2 kops functie niet meer.

Koen79 18-11-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Perfect apparaat dat volautomatisch het perfecte kopje koffie, espresso of capuccino voorschotelt.
Geeft duidelijk aan wanneer water of bonen moet worden bijgevuld, wanneer het koffieresidu moet worden geledigd en wanneer het apparaat moet worden gereinigd of ontkalkt. Ik zelf gebruik de betere koffieboon (Diemme oro en Pelini Top). Eén nadeel: een kopje koffie bij een ander smaakt nooit meer lekker!

Chris_77 15-09-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

De Ena is een fijn en gemakkelijk te bedienen apparaat. Het spreekt allemaal erg voor zichzelf.
Als je een beetje experimenteert met de bonen, dan kun je een heerlijke kopje koffie zetten.
Het ligt aan je eigen smaak welke bonen je al dan niet bevallen.

Ik ga meestal voor een normale zwarte koffie, maar als ik wat meer tijd heb, drink ik graag ook een cappuccino.
Verder kun je het apparaat ook gebruiken om bijvoorbeeld Irish coffee te maken.

Het is een erg multi-functioneel apparaat, met genoeg mogelijkheden. Ideaal voor een stel of klein gezin.

Sinds we dit apparaat hebben, ben ik koffie steeds meer gaan waarderen.

Mr_Alexander 14-09-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

In een woord een geweldig apparaat. We waren de Senseo helemaal beu vooral omdat er tegenwoordig minder koffie in de pads zit waardoor je een kop koffie krijgt die nergens naar smaakt

In het begin hebben we lang getwijfeld over de aanschaf van de Ena vooral wegens de hoge aanschaf prijs. Nadat we bij een Jura Dealer een demo kregen, waren we om! Alles werd zeer duidelijk en professioneel uitgelegd. We hebben dan ook geen spijt van deze aankoop.

De instel mogelijkheden zijn voldoende om lekere koffie te maken. Nadat de gewenste instelling gevonden is (hoeveelhedi water, koffie, maalstand bonensoort etc) is wakker worden in het weekend echt een feest!

De bonen van de Kaldi (Nee, ik werk er niet en maak ook geen reclame ;-) zijn echt een aanrader. Vooral de wat sterker gebrande bonen smaken zeer goed.

Het onderhoud is vrij simpel. Om niet meer te hoeven ontkalken gebruiken we het Claris filter. Deze zijn wel prijzig in de aanschaf, maar je hoeft dan ook niet meer de ontkalk tabletten te kopen en lang bezig te zijn met ontkalken. Bij normaal gebruik moet je elke 2 maanden een nieuw filter plaatsen a 10,- eur. Je bent dan ong. even duur uit als de ontkalk tabletten.

Als het apparaat gereinigd moet worden geeft hij idt zelf aan. Je hoeft dan alleen een tabletje er in te gooien en op een knop te drukken. De rest gaat dan van zelf.

Kortom, een echte anrader voor iedere koffie liefhebber.

Davie 07-06-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Ik heb de ENA 5 in Zeewolde gekocht. De prijs ligt weliswaar wat hoger tenopzichte van de internetwinkels maar daar staat goeie service en persoonlijk advies tegenover. Na 10 jaar genoten te hebben van de Jura Impressa Ultra werd het tijd voor een nieuwe koffiemachine. Alle merken bekeken maar uiteindelijk toch bij Jura uitgekomen. Qua vormgeving en smaak de absolute top. De ENA5 is makkelijjk schoon te houden en voelt degelijk aan. Voor thuisgebruik krijgt deze espressomachine een ruime voldoende. Enig minpunt is de instelling voor de hoeveelheid koffie die ik in mijn kopje krijg. Bij de Ultra was het 1 druk op de knop en klaar. Ook het opwarmen van de stoomfunctie mag van mij iets sneller.

Roy1979 19-04-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Voordelen: erg gebruiksvriendelijk, compact, strak design, prima koffie en een makkelijk systeem om cappuccino te zetten.
Nadelen: te klein waterreservoir en te krasgevoelige koffieplaatje. (Ik hoop dat Jura snel een vervangbare kunststof versie gaat leveren!)

wkijb 10-04-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Helaas was de ENA-5, espressobruin eerst niet leverbaar; zou pas half juni worden. De winkelier heeft echter een espressobruine kast om een wel leverbaar apparaat geplaatst, zodat we sinds deze week kunnen genieten van lekkere koffie. De eerste indruk is positief. Bediening wijst zichzelf en ook de cappucino is helemaal goed (Friesche Vlag volle houdbare melk, of AH biologisch volle houdbare melk schijnen het beste resultaat te geven). De basisinstellingen zijn voor dagelijks gebruik prima. Hoewel de duurdere modellen meer programmeer mogelijkheid bieden, was voor ons de grootte van het apparaat doorslaggevend. De ENA 5 is relatief compact. Kortom tevreden over het apparaat en over de winkelier die het apparaat thuis kwam bezorgen en uitleg gaf over de werking, verschillende soorten koffie meebracht en niet moeilijk deed over een melkreservoir. Wat ons betreft de paar tientjes die je meer betaalt in vergelijking met internet meer dan waard.

bobr1 03-04-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Prima apparaat, maakt in een oogwenk lekkere koffie in allerlei varianten. Nadeel is dat de kofficonsumptie wel fors omhoog is gegaan....
Daarnaast is het formaat prettig, is het makkelijk om hem schoon te houden.

Cleem 31-03-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

We hebben sinds 4 weken de Jura ena 5, en erg tevreden.
Hadden wel een keer dat het display aangaf, kraan openen, gebeld en je moet het ronde gedeelte in het apparaat achter het klepje schoon houden van koffieresten.
Je merkt het als de koffie langzaam uit het apparaat komt.
Voor de rest een prima apparaat vooral als je maar met z`n tweeen bent.

Harry004 05-03-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Ik ben inmiddels ruim 2 maanden in het bezit van de Jura ena5. Helaas ben ik in tegenstelling tot mijn voorgangers minder enthousiast.

Hoewel je het apparaat op twee temperaturen kunt instellen is de koffie niet echt heet. Zeker bij het zetten van een espresso moet je de kopjes flink voorwarmen. Ik doe dat door eerst heet water te koken en met dit water de kopjes voor te verwarmen. Eigenlijk belachelijk dat dit nodig is voor het zetten van een warme espresso.

De smaak van de koffie is zelfs op de fijnste malingsstand niet sterk te noemen. De malingsgraad kun je instellen op drie standen. In de fijnste stand loopt de koffie nog relatief snel door het filter heen. Ik vergelijk dit dan wel met een professioneel apparaat waar de koffie echt met een klein piesstraaltje in je kopje komt. Dit verklaart mogelijk ook waarom de koffie niet echt heet wordt. Looptijd, druk en temperatuur zijn de parameters die de smaak van de koffie bepalen en deze zijn naar mijn idee niet goed in te stellen. De looptijd is afhankelijk van de druk (in combinatie met de fijnheid van de koffiemaling) en de waterhoeveelheid. De water hoeveelheelheid per kopje koffie is in te stellen de filtermaling kent zoals gezegd 3 standen. Ook bij een kleine hoeveelheid (half espresso kopje) fijnste maling krijg je niet echt sterke koffie. De cremelaag is wel ok.

Ook over de automatische melkopschuimer ben ik allerminst tevreden. Het gebruiksgemak is hoog, maar de melk is lauw en het schuim is te luchtig. Voor het opschuimen van melk dien je eerst op de stoomstand te drukken. Het duurt vervolgens 20 seconden en dan kun je het opschuimen starten. Je moet direct het opschuimen starten anders valt ie terug in de basis stand en krijg je alleen maar water met wat melk.

Op dit moment moet ik nog teveel bijhandelingen verrichten om een lekkere cappucino te zetten. Jammer maar voor mij, maar wel de praktijk. Ik heb het apparaat lokaal gekocht (niet via internet) en ga binnenkort terug naar de winkelier voor zijn visie.

Het waterreservoir is voldoende. Bijvullen gaat eenvoudig. Ik zet per dag 4-6 koppen koffie. Ik gebruik geen antikalk filter. Is niet nodig in onze regio. Het legen van het afval en opvangbakje is ook eenvoudig.

Het plaatje waar de koffiekopjes op staan is wel gevoelig voor krassen.

Dennis O. 08-02-2008
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Sinds gisteren deze machine in bezit, in de kleur Ristretto Black (soort pianolak zwart). De degelijkheid en klasse straalt er vanaf. Bediening is erg eenvoudig, net als het schoonhouden. Door zijn compacte formaat is hij makkelijk op het aanrecht te plaatsen.

Na een paar keer oefenen komt er al een heerlijk bakje koffie uit. Parameters zijn zo divers dat je je ideale kopje koffie langzaam maar zeker moet finetunen.

De Easy cappucinatore werkt erg prettig. Reden genoeg om de Ena3 te laten staan. Slangetje in een pak melk en de machine maakt perfecte melkschuim.

Wat me wel oppassen lijkt, is het koffieplaatje. Die lijkt me erg krasgevoelig, met zijn glimmende alu-oppervlakte.

Ik heb de machine bij een officiele dealer gekocht bij mij in de stad. Je betaalt dan wel de adviesprijs, maar je hebt verder geen gedoe met de servicebeurten. Gewoon daar brengen en zij doen de rest. Verder heb je meteen een uitgebreide demonstratie van het apparaat erbij en is de nazorg erg fijn.

liefhebber 31-12-2007
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Heb de Jura Ena 5 nu een paar weken tot volle tevredenheid! Na jaren met de hand zetten én malen nu een perfecte automaat. Zeer handig in gebruik, makkelijk in te stellen van mild tot sterk dit met de diverse mogelijkheden van instellen voor de maling en/of de hoeveelheid ml water. Super crema, mooi en snel opgeklopte melk. Handig is te verdraaien piston.
Het enige nadeel van deze compacte machine, kan ook niet anders, zijn de kleine water- en residu bak en de beperkte hoeveelheid bonen in de maler. Maar deze zijn handig en snel te vullen/legen of te reinigen.

koffiedrinker1 13-12-2007
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Sinds 2 weken de jura ena-5 in het koffiebesrood. Bevalt zeer goed! Heerlijke koffie! Kan ook niet anders na jaren Senseo. Degelijk apparaat. Makkelijk te gebruiken en schoon te maken. Geniet er elk moment van de dag van. Capuccino ook makkelijk te maken, goed schuim met halfvolle melk.
Gelukkig was er nog een rood exemplaar op voorraad want momenteel zijn er leveringsproblemen, met name in de gekleurde versies. Dit vanwege het succes van het apparaat.
Een aanrader.

BosmanGH 24-11-2007
Geschreven voor: JURA 13426 zwart, rvs

Na lang twijfelen dit apparaat gekocht, vooral om de prijs. Ik was er namelijk al wel uit dat het er eentje van jura moest worden.

Het apparaat levert dan ook prima koffie. Bij het aanzetten even een kopje eronder, want hij gaat doorspoelen. Dat moet ook bij het (evt. automatisch) uitgaan. Lijkt me mijns inziens prima voor het onderhoud.

Waterreservoir is wat kleiner dan de andere modellen (1,1 liter) maar dat vinden wij geen probleem, staat bij ons naast de kraan.

Kleiner bonenreservoir is ook geen probleem. Je kunt genoeg kopjes zetten, en het halflege zakje bewaar ik dan in een trommeltje in de kast, ipv. in het reservoir.

Capucinno's en Latte Machiatto's maken gaat prima. Met de easy cappucinatore en het slangetje in een pak of beker melk gaat dit erg handig. Jammer dat mijn Latte Machiatto glazen niet onder de tuit kunnen, maar doordat ik de koffie nu in een kannetje laat komen, en dan rustig over het schuim 'schenk' komen er mooie laagjes in het glas.

Zorg dat het espressokopje altijd goed warm is, dan heb je een heerlijke espresso. Omdat ik de standaard waterhoeveelheid op 100 ml. heb staan maak ik deze als volgt:
1. Warm kopje op
2. Keuze voor sterk met rotaryswitch
3. Druk op rotaryswitch
4. Stel eventueel maalgraad in bovenop apparaat
5. Als de eerste drupjes in het kopje komen:
6. Draai de rotaryswitch tegen de klok in tot 35 ml.
7. Herhaal dit eventueel voor een dubbele espresso.

Al met al een prima keuze.